1. helmikuuta 2016

Turkua tutkimassa ja kylpylälomalla

Eilen palailtiin kotiin Turusta, jossa olimme tosiaankin ekalla yhteisellä kylpylälomallamme ikinä! Kaikkien näiden vuosien aikana ei oltu käyty kylpylässä, joten nyt oli hyvä sauma lähteä tammikuuta pakoon Holiday Club Caribialle. Ylipäätään olen ylipäätään ollut tosi vähän hotelleissa Suomessa: yöt voi laskea helposti kahden käden sormilla. Caribialla olin ollut lapsena kerran, taisipa olla samana vuonna kun paikka on avattu eli 1999. Olikin hauska palata takaisin katsomaan miltä se näyttää näin monen vuoden jälkeen!

Saavuttuamme paikalle lähdettiin melkein samantien reippaina vielä kuntosalille. Oli kätevää kun pystyi vain vaihtamaan treenikamat huoneessa päälle ja ajella hissillä suoraan alakertaan salille. Sali osoittautui mukiinmeneväksi, vaikka olikin liian ahdas ihmismääriin nähden. Siitä huolimatta siellä sai alkukankeuden jälkeen ihan hyvän treenin vedettyä. Itseasiassa kokeilin jotain täysin uutta, eli juoksin juoksumatolla! En ymmärrä miten olen onnistunut välttämään sen kaikkien salivuosieni aikana. Nyt kun talviaikaan juoksuharrastus on telakalla (taas... musta ei vaan talvijuoksijaa tule!), niin aion ehdottomasti juoksennella oman salinkin matolla jatkossa! Yksi oivallus ja eka kerta taas elämään lisää.

Illalla syötiin vielä kylpylän ravintolan illallisbuffetissa, kun ei jaksettu nälän riivaamina enää Turun keskustaan asti raahautua. Illallisbuffet oli itseasiassa hieman pettymys: tällaisille kasvis- ja kalaruokia syöville lohi oli ainoa vaihtoehto ja se oli liian suolaista. Mutta saipahan lisukkeilla ja muilla vatsansa täyteen ja sitten olikin kiva vetäytyä huoneeseen. Oi vitsi, huone oli kyllä niin viihtyisä! Oli ihanaa nukahtaa pehmeään, isoon sänkyyn.

Nukuttuamme pitkät ja rentouttavat yöunet oli ihana herätä uuteen aamuun. Rakastan aina aamupaloja ja huonohkon illallisbuffetin jälkeen oli kiva huomata että aamiaisbuffet oli todella miellyttävä ja monipuolinen! Oli kyllä tosi lomafiilis siinä kahvia hörppiessä ja aamupalalautasta koostaessa. Sulattelun jälkeen lähdimme polskimaan kylpylän puolelle. Hassua kuinka muistikaan siitä lapsuuden käynnistä että kylpylä olisi ollut ainakin viisi kertaa isompi! Tarpeeksi uitavaa ja tekemistä siellä oli toki nytkin: uiskentelimme altaassa joka vei ulos asti, testasimme kaikki vesiliukumäet ja molemmat porealtaat (joista toisessa oli kyllä poreet epäkunnossa, mutta lämmintä vettä silti). Siitä sitten päätimme reippauspuuskassa mennä taas salille tekemään pienen treenin.

Sitten olikin aika suunnata Turun keskustaan. Ollaan oltu Turussa ainoastaan kesäisin ja viime visiitistä oli jo muutama vuosi aikaa, joten olo oli kuin turistilla. Katsastettiin Tuomiokirkko, käveltiin Aurajoen rantaa, käytiin syömässä, hieman ostoksilla ja Teerenpelissä lasillisella. Turku tuntui itseasiassa vielä kivemmalta kuin muistinkaan! Ei aina tarvitse olla kesä että kaupungit olisivat parhaimmillaan Suomessa. Törmättiinpä muuten uskomattoman tuurin kautta mun lapsuudenystävään, joka ei siis asu Turussa ja jonka en tiennyt siellä silloin olevan käymässä. Niin hassua olla kaupungissa missä ei tunne ketään ja sitten törmätä ystävään :D Terkut N:lle!

Takaisin päin kävellessä kiersimme vielä eri reittiä takaisin, Kupittaan kaupunginosassa. Illalla mutustimme huoneessamme hampurilaista, jäätelöä ja karkkia ja katselimme elokuvaa. Siinä tulee kyllä lomaolo kun syö sängyssä, sitä ei tule kotona tehtyäkään! Oli kyllä niin rentouttava irtiotto kaiken kaikkiaan. Vaikka kylpylähotellissa oltiinkin niin loppujenlopuksi kylpylä ei itsessään ollut se pääjuttu, vaan oikeastaan se yhteisen ajan viettäminen viihtyisässä huoneessa ja sopivan vieraan kaupungin tutkiminen. Yhtäkään kuvaa en näköjään kylpylästä tajunnut ottaa, mutta niinhän sitä sanotaan että kuvien ottaminen unohtuu silloin kun on kivaa (klassisin esimerkki tästä on mun valmistujaiset, josta ei ole olemassa yhtäkään kuvaa :D ).

Uudelle kylpylälomalle lähtisin milloin vain, vaikkakin ne turhan kalliita Suomessa ovatkin. Innostuneena katseltiinkin jo vähän Tallinnan kylpylöiden hintoja. Jos vaikka sinne lähtisi viettämään vuosipäivää keväällä! Siinä tulisi taas yksi eka kerta elämään lisää: yöpyminen Tallinnassa. Pitääpä harkita!

1. Ojj, Turku <3! Totta, että aikuisena meneminen niihin paikkoihin, jotka pienenä olivat isoja ja hienoja, rikkoo lapsuuden muistikuvia :D Mulle Serena oli sellainen paikka, joka muuttui tooosi paljon pienemmäksi paikaksi kun siellä kävin jokunen vuosi sitten... :'D

Mut joo, Tallinnassa kannattaa yöpyä!! Ihana kaupunki, varsinkin yön yli reissuille ;)

1. Se on tosiaankin aina hassua palata sellaisiin paikkoihin! Jotenkin katsonut kaikkea silloin niin eri näkökulmasta, jo pelkän koonkin puolesta :D

Hotellireissu Tallinnaan kiinnostaa kyllä kovasti! Pääsisi kerrankin näkemään sitä kaupunkia kunnolla, ilman että tarvitse kiirehtiä takaisin laivaan samantien.

2. Ihanan kuuloinen reissu! Ja hauskaa, että oot törmännyt kaduilla lapsuudenystävään. Pieni on maailma. :) Mukavaa, että kylpyläreissu oli onnistunut. Meillä on kesällä suuntana vanhempieni ja siskon perheen kanssa Tallinnan kylpyläloma. Kertaalleen ollaan käyty, mutta nyt toistamiseen:) Mun vanhemmat on tosiaan ihan kylpyläfaneja, ja hauskaa että ollaan nyt viime vuosina oltu myös koko perheen voimin siellä, niin kuin lapsuudessa aikanaan. Ja helppoahan se on, kun ei tarvitse mistään itse huolehtia.:)

1. Kiva että teille on muodostumassa perinne Tallinnan kylpylälomista! Pakko kyllä mennä itsekin testaamaan, sen verran innostuttiin :) Siinä on joku oma fiiliksensä kun tietää että voi suoraan huoneesta mennä altaaseen tai salille ja aamulla aamupalalle. Ymmärrän hyvin että moni mieltyy ja ottaa tavaksi kylpyllälomat! :)